Digitaliseringen har kommet svært lang innenfor de aller fleste bransjer, men det er også viktig å huske på at store deler av verdiskapingen fortsatt skjer i den virkelige verden. Nettbasert markedsføring er kanskje helt avgjørende for å drive trafikk til en virksomhet, men det er fortsatt kritisk at det fysiske utstyret matcher kundens forventninger når de kommer til butikken.
Helt grunnleggende krav og regler
Til å begynne med er det selvfølgelig slik at en god sertifisert vekt er helt nødvendig i mange situasjoner, ikke minst når det gjelder bransjer der det stilles lovkrav til korrekt veiing. Det gjelder for eksempel matvarevekter, der det kan stilles krav til ulike typegodkjenninger, verifiseringer og kontroller.
Det er åpenbart viktig å overholde denne typen regler, både med tanke på myndighetskrav og generelt rykte i markedet. Kundene forventer selvfølgelig at prisen de betaler er basert på riktig vekt, det skulle bare mangle.
Riktig vekt i produksjon
Korrekt veiing av salgsvarer er et aspekt ved bruk av vekter i næringsvirksomhet, men det er også viktig å huske på at korrekte mengder og riktig vekt er helt avgjørende i løpet av mange ulike produksjonsprosesser. Riktig mengde ingredienser kan være forskjellen mellom suksess og fiasko, men det er også viktig å huske på at riktig vekt kan ha mye å si for lønnsomheten.
Hvis produktet du selger skal veie 100 gram, er det ingen kunder som vil klage hvis de får 110 gram istedenfor. Samtidig vil dette avviket gi store utslag når det gjelder lønnsomhet, husk på at for hvert tiende ferdig produkt du lager har du «tapt» ett ekstra produkt som følge av feil mengde.
Å sørge for godt måleutstyr og godt kalibrerte vekter er kanskje ikke det aller mest spennende man kan drive med i en virksomhet, men det kan ha mye å si for både kundetilfredsheten, selskapets rykte i markedet og ikke minst bunnlinjen.