Det enkle er ofte det beste – også innenfor markedsføring og business

Det sies at det enkle ofte er det beste, det gjelder også innenfor business og markedsføring. Å gjøre ting unødvendig komplisert er sjelden en god ide, markedskommunikasjon handler vanligvis om å kommunisere relativt enkle budskap. Da bør også kanalene og verktøyene som benyttes være enkle.

Enkle budskap direkte til kundene

I restauranter og butikker er det ofte viktig å kommunisere prisbudskap og kampanjer, da kan for eksempel en enkel krittavle og plakatholdere være mer enn nok for å kommunisere budskapet på en god måte. I en restaurant kan en krittavle være en både rustikk og effektiv kommunikasjonskanal, som kan tilpasses med meny og priser i løpet av noen minutter.

Tilsvarende kan profilering av både fasader, biler og annet utstyr være svært effektive virkemidler. Et godt eksempel er profilering av biler eller annonsering på baksiden av busser, disse kanalene treffer bokstavelig talt midt i synsfeltet til en mengde bilførere i løpet av en dag. Derfor er disse kanalene svært effektive når det gjelder å markedsføre for eksempel bilglasstjenester eller andre bilrelaterte bransjer.

Gjør den digitale markedsføringen så enkel som mulig

Når man gjør markedsføringen så enkel som mulig, er det viktig også å gjøre den digitale markedsføringen enkel og strømlinjeformet. I dag er markedsføring via de store aktørene innenfor søk og sosiale medier helt dominerende. Målrettet annonsering via for eksempel lokale nettaviser kan være et alternativ for noen virksomheter, men i stort kan man komme veldig langt med tjenestene fra de store aktørene.

I den forbindelse er det viktig ikke å gjøre markedsføringen for kompleks, men samtidig kan målretting ha mye å si for hvor mye verdi man får for pengene sine. Geografisk målretting er et minimumsnivå, i og med at de aller fleste virksomheter retter seg mot et begrenset geografisk område. Utover det bør man gjøre oppsettet av markedsføringen så enkel som mulig – det enkle er ofte det beste.